fbpx
🎄 Świąteczny Konkurs

Szkolna audycja radiowa

Audycja przez radiowęzeł – przeżytek czy pomysł na ciekawy projekt?

W wielu szkołach funkcjonują radiowęzły, czyli rozległe sieci głośników rozmieszczonych w klasopracowniach i na korytarzach. Radiowęzeł wykorzystywany jest najczęściej do nadawania ważnych komunikatów dotyczących funkcjonowania szkoły. Instalacje radiowęzłowe można wykorzystać także do emisji krótkich audycji zawiązanych z aktualnymi wydarzeniami. Taka szkolna audycja radiowa może być przygotowana przez samorząd uczniowski lub specjalnie powołaną redakcję, złożoną z grupy uczniów. Zadanie posiada charakter interdyscyplinarny i można zrealizować je w obrębie grup: dziennikarskiej, muzycznej i technicznej. Podczas pracy z uczniami wskazana jest współpraca nauczyciela muzyki z nauczycielami przedmiotów humanistycznych.

Audycja na żywo czy retransmitowana?

Prowadzenie audycji na żywo to nie lada wyzwanie. Wymaga niezwykłej sprawności lektorskiej i realizacyjnej. W celu uniknięcia niepotrzebnych fragmentów ciszy, słownych pomyłek oraz zapewnienia niezmiennej jakości dźwięku, dobrym wyjściem jest wcześniejsze przygotowanie nagrania, które zostanie wyemitowane o wyznaczonej godzinie.

Projekt – szkolna audycja radiowa

Tworzenie szkolnej audycji wymaga zwykle współpracy wielu osób. Jest to działanie, które podzielić można na kilka etapów:

  1. Określenie celu, wizji i ram czasowych audycji
  2. Opracowanie scenariusza audycji
  3. Zarejestrowanie głosu lektorskiego,
  4. Selekcja utworów muzycznych 
  5. Dobór odpowiedniego tła dźwiękowego i muzycznego 
  6. Komputerowy montaż audycji
  7. Kontrolny odsłuch i akceptacja audycji przez nauczyciela
  8. Emisja audycji poprzez szkolny radiowęzeł i publikacja w Internecie
  9. Archiwizacja audycji

Wskazówki techniczne

  • audycję dobrze jest rozpocząć krótkim wstępem muzycznym (tzw. jingiel), który zwróci uwagę słuchaczy
  • ukończony projekt można w postaci pliku audio (np. *.wav, *.mp3) bądź nagrać na płycie CD, aby możliwe było jego użycie w odtwarzaczu podłączonym do wzmacniacza radiowęzłowego
  • niezwykle istotne jest ustawienie odpowiedniej głośności emitowanej audycji – właściwe ustalenie poziomu sygnału z odtwarzacza na wejściu wzmacniacza radiowęzłowego
  • przygotowaną audycję można opublikować na stronie internetowej szkoły lub samorządu uczniowskiego
  • audycje szkolne warto archiwizować, dokładnie opisując temat audycji i datę emisji
Węzeł radiowy
Wzmacniacz radiowęzłowy firmy Elektronika, model WM-3405

Przygotowanie szkolnej audycji radiowej – cele edukacyjne

  • uwrażliwienie uczniów na związek między słowem a muzyką
  • nabywanie umiejętności doboru muzyki, by odpowiadała charakterowi audycji
  • opanowanie podstawowych technik montażu dźwięku za pomocą komputerowego edytora dźwięku
  • inspiracja do tworzenia własnych audycji słowno-muzycznych
  • kształcenie umiejętności dyskusji na temat estetycznych aspektów przygotowywanego programu
  • zainteresowanie szeroko pojętym dziennikarstwem i pracą w rozgłośni radiowej

Michał Witek

0
    0
    Koszyk
    Twój Koszyk jest pustyWróć do sklepu