Scenariusz uroczystości z okazji Święta Niepodległości
Przedstawiony poniżej scenariusz uroczystości z okazji Święta Niepodległości podzielony jest na dwie części. Pierwsza z nich to część oficjalna, podczas której zebrani na akademii szkolnej goście mogą przypomnieć sobie, jakie mamy polskie symbole narodowe oraz jaka jest ich funkcja i symbolika. Następuje wprowadzenie sztandaru oraz odśpiewanie hymnu państwowego. Druga część z humorem przedstawia różne aspekty postrzegania Ojczyzny i miłość do Polski widzianą przez pryzmat różnych profesji, czy nawet wieku. W scenariuszu znaleźć można trzy piosenki na święto niepodległości.
Scenariusz uroczystości z okazji Święta Niepodległości to propozycja ciekawego apelu szkolnego na 11 listopada, dzięki któremu można nauczyć młodsze dzieci wrażliwości na piękno Ojczyzny, a starszym przypomnieć o bliskich nam wszystkim wartościach.
Scenariusz uroczystości z okazji Święta Niepodległości:
📕 Wersję scenariusza do wydruku w postaci pliku PDF można bezpłatnie pobrać u dołu strony.
*Piosenkę może wykonać grupa uczniów, wybrany solista lub soliści. Wchodzi narrator.*
Narrator
Dziś 11 listopada. Ważny dzień dla wszystkich Polaków – Święto Niepodległości. Zebraliśmy się na tej uroczystości, aby przypomnieć sobie, dlaczego tak naprawdę kochamy naszą Ojczyznę – Polskę. Drodzy nauczyciele oraz uczniowie, przywitaliśmy Was piosenką pod tytułem „Flaga Polski„, ponieważ symbole narodowe stanowią ważną część wyrażania patriotyzmu. Warto wciąż na nowo przypominać sobie, jakimi symbolami narodowymi może poszczycić się nasz kraj…
*Narrator schodzi ze sceny. Wchodzą Uczeń 1 i Uczeń 2.*
Uczeń 1
Zacznijmy właśnie od flagi. Skąd w ogóle wzięły się barwy: biały i czerwony? Kolor biały nawiązuje do orła widocznego w centralnej części godła Rzeczypospolitej. Symbolizuje dobro oraz czystość narodu polskiego. Drugi kolor widniejący na naszej fladze oddaje dostojność oraz majestat polskich królów władających przez wiele stuleci. W końcu czerwień to kolor królewski… Ta barwa ma nam przypominać także o trudnej przeszłości naszego narodu i przelanej za niepodległość krwi.
Uczeń 2
No dobrze, powiedziałaś/eś, że kolor biały na naszej fladze nawiązuje do orła w herbie. Ale dlaczego to właśnie orzeł jest symbolem Polski?
Uczeń 1
A nie słyszałeś nigdy legendy o Lechu, Czechu i Rusie? Lech zachwycił się tymi terenami i postanowił założyć tu swoje państwo właśnie wtedy, gdy zobaczył gniazdo na gałęzi. Zaraz później wyfrunął z niego potężny orzeł i rozpostarł swe skrzydła na tle nieba – czerwonego od poświaty zachodzącego słońca.
Uczeń 2
Rzeczywiście, przypomniałeś/aś mi tą piękną legendę. Czyli orłowi zawdzięczamy założenie pierwszego grodu przez plemię Polan. Jak wiele musiało się jednak wydarzyć, abyśmy mogli dzisiaj żyć w tej naszej pięknej Polsce… Przecież godło nie zawsze wyglądało tak, jak teraz. Łączyliśmy naszego orła z Pogonią – herbem Litwy, a przez chwilę nawet z Archaniołem Michałem – patronem Rusi.
Uczeń 1
Najważniejsze, że dziś możemy świętować Dzień Niepodległości i nikt już nie musi poświęcać życia, aby ratować Ojczyznę… Wielu żołnierzy, którzy walczyli o Polskę nie tylko w kraju, ale także poza jego granicami, podtrzymywała na duchu piękna Pieśń Legionów Polskich we Włoszech, którą znamy dziś jako Mazurek Dąbrowskiego. Jej tekst napisany przez Józefa Wybickiego wypełniał serca nadzieją oraz jednoczył wszystkich Polaków. Robi to zresztą do dzisiaj i pewnie dlatego właśnie ta pieśń została wybrana w 1927 roku na hymn narodowy.
Uczeń 2
Warto dodać, że nasz hymn jest wyjątkowy, ponieważ jego popularność przewyższyła oczekiwania wszystkich. Stał się on nawet pierwowzorem dla hymnów innych państw, na przykład Serbii, Czech lub Ukrainy.
*Do Uczniów 1 i 2 dołącza narrator.*
Narrator
Przypomnieliśmy sobie ważną rolę symboli narodowych w historii Polski. Jesteśmy przygotowani, aby z szacunkiem uczcić naszą Ojczyznę w tym ważnym dniu. Proszę o powstanie. Baczność! Poczet Sztandarowy, Sztandar wprowadzić!
*Wejście Pocztu Sztandarowego (zajęcie miejsca po prawej stronie od wejścia).*
Narrator
Do hymnu!
*Odśpiewanie hymnu Rzeczypospolitej Polskiej.*
Narrator
Po hymnie! Poczet Sztandarowy, Sztandar wyprowadzić!
*Wyprowadzenie sztandaru.*
Narrator
Polska to nie tylko podniosłe momenty ze sztandarem oraz wspominanie bohaterów narodowych, którzy walczyli za Ojczyznę. Słowo „Polska” dla każdego może oznaczać coś innego. Przenieśmy się na chwilę do studia telewizyjnego i zobaczmy, czy na Ojczyznę można znaleźć jedną, wspólną definicję…
*Zaczyna się krótka inscenizacja, która odbywa się w studiu telewizyjnym. Poszczególne postaci powinny mieć odpowiednie stroje i przebrania. Wchodzi Dziennikarka, tło muzyczne – dżingiel.*
Dziennikarka
Dzień dobry Państwu! Dziś w programie „Pod polską strzechą” porozmawiamy sobie o tym, czym właściwie jest dla nas Ojczyzna. Zaprosiłam wielu ciekawych gości, którzy odpowiedzą nam na to pytanie. Pierwszym z nich jest wybitny wokalista znany nie tylko w naszym kraju, ale także w całej Europie! Występował na wielu prestiżowych konkursach. Ma na swoim koncie liczne nagrody, które otworzyły mu drogę do kariery. Mowa o… (podać imię i nazwisko)! Ale najpierw (imię) zaśpiewa specjalnie dla nas przygotowany utwór: Zachwyca nas Polska! Zapraszamy!
Wystąpił przed Państwem (imię i nazwisko), gromkie brawa!
*Dżingiel*
Dziennikarka
(Imię), przeniosłeś nas w muzyczny świat i w słowach piosenki przekazałeś już swoją definicję Ojczyzny. Czy chciałbyś coś jeszcze od siebie dodać? Czym dla Ciebie jest Ojczyzna?
Piosenkarz
Kocham Polskę, bo właśnie tutaj Tworzę muzykę, spisuję ją w nutach Śpiewam z radością dla wszystkich Polaków Pozdrawiam moich szanownych rodaków!
*Schodzi ze sceny machając energicznie ręką w stronę publiczności i kłaniając się co chwilę. Rozbrzmiewa dżingiel.*
Dziennikarka
Dziękujemy za to wspaniałe wystąpienie. Cóż za szyk, co za klasa… Ale, ale! Już przygotowany nasz następny gość, którego serdecznie zapraszamy. Będzie to pan leśniczy, który dba o piękno naszej polskiej przyrody!
*Dżingiel. Wchodzi leśniczy.*
Dziennikarka
Witamy pana (podać imię). W dzisiejszym odcinku programu „Pod polską strzechą” odpowiadamy na pytanie: Czym dla mnie jest Ojczyzna?
Leśniczy:
Nie śmiecimy, nie krzyczymy Dziś chcę uczyć wszystkich Was Oddychajmy, podziwiajmy Jaki piękny las W Polsce są zielone drzewa Więc zacznijmy o nie dbać By urosły aż do nieba I czyste powietrze mogły nam dać
*Kłania się i schodzi ze sceny. Rozbrzmiewa dżingiel.*
Dziennikarka
Dziękujemy za tę cenną lekcję dbania o lasy. Pan (imię) zwrócił naszą uwagę na piękno naszej Polski, gdzie mamy przecież tyle parków narodowych i rezerwatów przyrody! Dla niego Ojczyzna to właśnie zielone drzewa, o które musi codziennie dbać. Ciekawe, czym jest Polska dla naszego następnego gościa, którym będzie słynna poetka – (podać imię i nazwisko), która wydała już kilkanaście tomików swoich autorskich wierszy! Zapraszamy na scenę!
*Dżingiel. Wchodzi poetka.*
Dziennikarka
Czym dla Pani jest Ojczyzna?
Poetka
Dziś, gdy ze spaceru do domu wracałam Przez całą drogę o tym myślałam Czym właściwie Ojczyzna jest dla mnie I jak rymami wyrazić to ładnie
Ojczyzna to Polska – każdy to powie Orzeł biały z koroną na głowie To flaga biało-czerwona powiewa I hymn, co stojąc na baczność się śpiewa
*Mówi wszystko poetyckim, rozmarzonym tonem. Nie patrzy na publiczność tylko rozgląda się po sali nieprzytomnym wzrokiem. Gdy skończy mówić, schodzi ze sceny bez kłaniania się, jakby zamyślona. Rozbrzmiewa dżingiel.*
Dziennikarka
Dziękujemy za to poetyckie podsumowanie polskości. Teraz zapytamy kogoś z naszej szanownej publiczności! Pani/Panie (podać imię, np. nauczyciela), czym dla Pana jest Ojczyzna?
*Zapytana osoba z publiczności odpowiada. Można zapytać kilka osób.*
Dziennikarka
Na sam koniec zapraszamy także przedstawiciela młodszego pokolenia – ucznia szkoły podstawowej. Na nasze pytanie odpowie (podać imię) z klasy (wymienić).
*Dżingiel. Wchodzi Uczeń.*
Uczeń
Moja Ojczyzna to morze i góry Każdy zabytek i cud natury I chociaż podróże lubię jak każdy To żaden zakątek nie jest dla mnie tak ważny!
*Kłania się i schodzi ze sceny. Rozbrzmiewa dżingiel.*
Dziennikarka
To już wszyscy goście w dzisiejszym odcinku programu „Pod polską strzechą„! Przekonaliśmy się, że choć każdy z nas szczerze kocha Polskę, to patriotyzm u różnych ludzi może znaczyć zupełnie co innego. A co dla Ciebie oznacza słowo Ojczyzna?
*Dziennikarka zadając ostatnie pytanie wskazuje palcem na publiczność. Rozbrzmiewa dżingiel. Dziennikarka schodzi na bok, gdzie wszyscy ustawiają się do zaśpiewania piosenki.*