fbpx
🎄 Świąteczny Konkurs

Jakie nagłośnienie do szkoły kupić, by nie żałować?

Jakie nagłośnienie do szkoły… Planujesz zakup systemu nagłośnieniowego do szkoły lub przedszkola? Zastanawiasz się, jakie nagłośnienie sprawdzi się w Twojej sytuacji oraz jakich błędów unikać przy wyborze sprzętu? Przeczytaj koniecznie ten artykuł.

Jakie nagłośnienie do szkoły

Po co system nagłośnieniowy w szkole?

Przygotowując szkolny apel, przegląd czy konkurs piosenki musimy zadbać przede wszystkim o to, by publiczność wyraźnie słyszała słowa wypowiadane i śpiewane na scenie. Niemniej istotne jest także dobre brzmienie muzyki – zarówno tej odtwarzanej  w formie przygotowanych wcześniej podkładów, jak i tej granej na żywo. Pomaga w tym system nagłośnieniowy.

Z czego składa się system nagłośnieniowy?

System nagłośnieniowy składa się najczęściej z mikrofonów, miksera dźwięku, wzmacniacza i zestawów głośnikowych. Całość dopełniają statywy, skrzynie transportowe oraz okablowanie łączące poszczególne urządzenia. Zakup systemu nagłośnieniowego do szkoły to często spory wydatek, a wybór systemu jest często wyborem na lata. Trzeba podjąć więc dobrą decyzję.

Jakie nagłośnienie do szkoły wybrać?

Specyfika działalności szkoły stawia przed systemem nagłośnieniowym pewne bardzo konkretne wymagania. Planując zakup sprzętu nagłośnieniowego do szkoły warto zadać sobie kilka fundamentalnych pytań, by dobrze określić potrzeby. Najlepiej zrobić to jeszcze przed rozeznaniem rynku i rozmowami ze sprzedawcami.

6 pytań przed zakupem szkolnego nagłośnienia

1. Czy system ma być mobilny (gdy uroczystości odbywają się w różnych salach) czy stacjonarny (zainstalowany na stałe np. w auli szkoły)?

2. Do jakich zastosowań będzie służył (czy tylko do nagłaśniania mowy, czy chodzi również o obsługę koncertów z muzyką wykonywaną na żywo)?

3. Jak duża będzie nagłaśniana przestrzeń (niewielka świetlica czy sala gimnastyczna)
i ile osób będzie liczyła widownia?

4. Ile mikrofonów bezprzewodowych dla prowadzących/wokalistów potrzebujemy?

5. Jakie dodatkowe źródła dźwięku i w jakiej ilości będą nagłaśniane (np. szkolny chór, gitara, keyboard, laptop)?

6. Kto będzie odpowiadał za uruchomienie i obsługę sprzętu (nauczyciel muzyki, woźny, nauczyciel WF-u, uczniowie)?

Jakie nagłośnienie do szkoły? – 7 błędów popełnianych podczas zakupów

1. Zakup słabej jakości mikrofonów bezprzewodowych

Nie ma nic bardziej irytującego jak mikrofon, który co chwilę traci zasięg. Objawia się to przerwami w przesyłanym dźwięku, a w przypadku najtańszych modeli mogą pojawiać się nawet szumy i trzaski.
Z uwagi na walory użytkowe i wygodę użytkowania (brak przewodu), mikrofon bezprzewodowy będzie najprawdopodobniej jednym z najczęściej wykorzystywanych mikrofonów podczas szkolnych imprez i uroczystości. Zapewnia swobodę przemieszczania się wykonawców po scenie. Eliminuje także niepotrzebną plątaninę kabli i związane z nią ryzyko potknięcia się o przewód.

2. Wybór niskiej jakości okablowania

Dobre przewody mikrofonowe o odpowiedniej długości z firmowymi wtykami to często znaczący wydatek. Często zdarza się więc, że sprzedawcy (by wygrać przetarg) umieszczają w ofercie najtańsze, budżetowe kable. Takie okablowanie stopniowo zaczyna sprawiać kłopoty. Mikrofony zaczynają przerywać, do tego w systemie pojawiają się trzaski lub po prostu mikrofon nagle przestaje działać. Najtańszych kabli często nie da się lub nie opłaca się naprawiać. Warto więc zadbać o dobrej jakości przewody, które bez trudu przetrwają szkolne (często, jak wiemy, niełatwe) warunki. Na etapie sporządzania kosztorysów i specyfikacji istotnych warunków zamówienia warto uwzględnić okablowanie dobrej jakości.

3. „Oszczędzanie” na statywach mikrofonowych

Wyobraźmy sobie, że podczas przemówienia ważnego goście mikrofon co chwilę „opada” w dół. Chcąc opanować sytuację, nauczyciel podbiega do mównicy i dokręca śrubę statywu. Niestety plastikowy element nie wytrzymuje i pęka. Ramię statywu opada na ziemię…
Wybierajmy markowe statywy uznanych producentów. Lepiej sprawdzają się konstrukcje cięższe, zapewniając większą stabilność.

4. Brak skrzyni transportowych i pokrowców

Częstym widokiem, który można spotkać w szkole jest pakowanie sprzętu po skończonym apelu w kartonowe pudła wyłożone styropianem, zaś kabli w reklamówki czy podróżne torby. Z drugiej strony zdarza się też, że niezabezpieczony sprzęt stoi zamknięty w kantorku, pokrywając się kurzem.
Bardzo istotnym elementem zapewniającym wygodę użytkowania systemu jest wyposażenie się w kablarkę na kółkach (skrzynia do której wrzucimy wszystkie niezbędne przewody). Istotne są także skrzynie transportowe typu case oraz dedykowane torby transportowe na aktywne zestawy głośnikowe.

5. Brak przewodów zasilających

Kupując system nagłośnieniowy nie można zapomnieć o odpowiednich przewodach zasilających. W przeciwnym wypadku konieczne będzie pożyczanie i łączenie przypadkowo napotykanych w szkole przedłużaczy elektrycznych (np. od kosiarki – przykład z życia wzięty), aby uruchomić nagłośnienie. Pamiętajmy, że kluczowym elementem jest bezpieczeństwo uczniów. Z prądem nie ma żartów! Wszystkie przedłużacze powinny posiadać odpowiednią długość i przekrój. Wtyczki powinny posiadać bolec połączony z przewodem ochronnym instalacji elektrycznej. Warto zapewnić zapas gniazd elektrycznych. Pozwoli to na podłączenie większej ilości urządzeń.

6. Niedostosowanie wielkości systemu do pomieszczenia

Jeżeli mamy do nagłośnienia niewielkie pomieszczenie i dwa źródła dźwięku, prawdopodobnie nie będziemy potrzebowali rozbudowanego systemu z końcówką mocy i dużymi, 15-calowymi zestawami głośnikowymi. Wystarczy tu kompaktowa „kolumienka” aktywna z wbudowanym mikserkiem. Nie warto wytaczać armaty na muchę. System powinien być maksymalnie prosty.

Z drugiej strony malutki głośnik „rozkręcony” do granic swoich możliwości, nie zapewni nam dobrego brzmienia podczas plenerowego konkursu piosenki odbywającego się na szkolnym boisku.

7. Pomijanie kwestii związanych z odsłuchem na scenie

Aby zapewnić komfort osobom występujących na scenie (konferansjerom, instrumentalistom czy wokalistom), musimy sprawić, by słyszeli oni na scenie to, co mówią, grają czy śpiewają. Często można usłyszeć od nich bowiem po zakończonym występie słowa „wcale się nie słyszałem”. Bardzo istotne jest, by wokaliści dobrze słyszeli nie tylko swój głos, ale i podkład muzyczny, do którego będą śpiewać. Z pomocą przychodzi tutaj niewielki zestaw głośnikowy stawiany zwykle na scenie i skierowany w stronę wykonawcy. W praktyce jest to niewielka „kolumna” aktywna – czyli posiadająca wbudowany wzmacniacz. Taki odsłuch aktywny można w razie potrzeby wykorzystać w formie samodzielnego urządzenia do nagłośnienia uroczystości czy próby w mniejszej sali.

Cechy idealnego systemu nagłośnieniowego:  

  • szybkość i wygoda instalacji
  • bardzo dobre brzmienie
  • uniwersalność zastosowań
  • małe wymiary i niska waga

Jakie nagłośnienie do szkoły? – przykłady

1. Nagłośnienie niewielkiej sali lekcyjnej podczas zajęć muzycznych i prób wokalnych

Pani Ewa prowadzi zajęcia muzyczne oraz kółko wokalne. Korzysta z podkładów muzycznych odtwarzanych z telefonu lub laptopa. Chciałaby, aby uczniowie podczas codziennych zajęć w sali lekcyjnej mogli „oswoić się” i nauczyć się pracować z mikrofonem.

W tym przypadku sprawdzi się niewielki,  aktywny zestaw głośnikowy (potocznie nazywany kolumną aktywną), mikrofon oraz przewód pozwalający na podłączenie komputera odtwarzającego podkłady muzyczne. Kolumna aktywna posiada wbudowany wzmacniacz, a także mały, prosty mikser pozwalający na bezpośrednie połączenie dwóch źródeł dźwięku (np. mikrofonów). Do dyspozycji jest także czasami procesor efektów, który pozwala na dodanie przyjemnego pogłosu do mikrofonu wokalnego. Ilość wejść można w przyszłości zwiększyć, podłączając zewnętrzny mikser.

Należy unikać urządzeń najtańszych (chińskich podróbek zawierających w sobie mnóstwo funkcji).

2. Nagłośnienie średniej sali

Tutaj sprawdzonym wyborem będzie klasyczny, prosty system.
Dwie kolumny aktywne na statywach + mikser dźwięku + zestaw mikrofonów bezprzewodowych. Jeżeli sala jest długa – można odłożyć dwa kolejne zestawy głośnikowe w połowie sali.

3. Nagłośnienie dużej sali i małego pleneru

Pan Arkadiusz jest nauczycielem muzyki, prowadzi także szkolny zespół rockowy złożony z uczniów grających na gitarach, basie i perkusji.

W przypadku dużych sal i plenerów warto pomyśleć o wyposażeniu systemu nagłośnieniowego w dodatkowy subbas – czyli zestaw głośnikowy reprodukujący najniższe częstotliwości (basy). Jest urządzeniem o dużej wadze, ale dodaje   pełni brzmienia do odtwarzanej i granej na żywo muzyki.

Michał Witek

0
    0
    Koszyk
    Twój Koszyk jest pustyWróć do sklepu