fbpx
🎄 Świąteczny Konkurs

Jak przygotować podkład muzyczny do piosenki?

Podkład muzyczny do piosenki – jak to zrobić?

Na rynku fonograficznym i w Internecie dostępnych jest sporo podkładów muzycznych, z których często korzystają nauczyciele. Często zdarza się jednak, że nie można znaleźć wśród tych materiałów interesujących nas opracowań. Dotyczy to zwłaszcza piosenek czy pieśni mniej znanych, dawnych, charakterystycznych wyłącznie dla danego regionu, miasta czy szkoły.

Nierzadko gotowe, krążące w Internecie aranżacje muzyczne wydają się mało oryginalne lub z pewnych względów nie spełniają naszych oczekiwań. Przyczyną może być nieatrakcyjne, „sztuczne” brzmienie, nieodpowiednia tonacja czy złe tempo. Być może chcielibyśmy we własnym zakresie dopracować muzyczną aranżację w najmniejszych szczegółach. W artykule wyjaśniamy, jak przygotować podkład muzyczny do piosenki. Zaprezentujemy różne rozwiązania oraz wskażemy na ich mocne i słabe strony.

Sposób 1: Podkład muzyczny z keyboardu

Podkład muzyczny z keyboardu
Profesjonalny instrument klawiszowy z funkcją automatycznego akompaniamentu – Aranżer Pa1X Pro firmy KORG

Jak przygotować podkład muzyczny do piosenki?

Najprostszym i najszybszym sposobem jest skorzystanie z automatycznego akompaniamentu wbudowanego w elektroniczny instrument klawiszowy. Jeżeli potrafimy grać i dysponujemy dość dobrej klasy keyboardem lub jego profesjonalnym odpowiednikiem zwanym aranżerem, możemy w krótkim czasie i przy stosunkowo niewielkim nakładzie pracy stworzyć nieźle brzmiącą aranżację.

Kluczowym elementem jest wybór schematu akompaniamentu – tzw. stylu. Może być to np. swing, tango, pop ballad czy polka. Kolejne zadanie polega na zarejestrowaniu sygnału z keyboardu za pomocą wejścia liniowego karty dźwiękowej lub interfejsu audio podłączonego do komputera. Po nagraniu otrzymujemy plik WAV lub MP3 z gotowym podkładem.

Metoda ta ma jednak pewne wady. Zarejestrowanego w ten sposób materiału nie będzie można edytować pod kątem zmiany akordów czy melodii, nie możliwa będzie korekta ewentualnych pomyłek, które mogą pojawić się podczas nagrywania. Jakość dźwięku będzie zależała od klasy modułu brzmieniowego w jaki wyposażony jest posiadany keyboard.

Zalety:

+ szybkość
+ mały nakład pracy

Wady:

– szablonowa, mało oryginalna aranżacja
– schematyczność i powtarzalność akompaniamentu
– trudność w zrealizowaniu bardziej złożonych aranżacji (np. ze zmianami metrum)

Sposób 2: Aranżacja w programie komputerowym

aranzacja-midi-program
Aranżacja MIDI do piosenki Warkocz z liści wykonana w komputerowym programie Cakewalk by BandLab.

Drugim sposobem jest skorzystanie z programów komputerowych pracujących w środowisku MIDI (tzw. sekwencerów lub programów typu DAW). Programy tego typu umożliwiają sterowanie zewnętrznym modułem brzmieniowym oraz na korzystanie z instrumentów wirtualnych VSTi, będących emulacjami klasycznych instrumentów. Każda z partii utworu może być odtwarzana przez inny instrument wirtualny (np. fortepian, gitara basowa, zestaw perkusyjny). Całość brzmienia kontrolowana jest poprzez mikser w programie typu DAW. Możliwości odnośnie wpływu na generowane w ten sposób brzmienie są niemal nieograniczone.

Każdą z powstałych w tak sposób aranżacji warto wzbogacić brzmieniem „żywych” instrumentów – gitary, fletu, czy choćby najprostszych instrumentów perkusyjnych. Można tego dokonać poprzez zarejestrowanie instrumentu przez mikrofon podłączony do interfejsu audio. Efekty pracy można zapisać w postaci pliku audio.

Procedura tworzenia akompaniamentu „od podstaw” jest czasochłonna i wymaga nieco praktyki. Daje jednak możliwość szczegółowej edycji każdej partii instrumentalnej na poziomie pojedynczego komunikatu MIDI, zmiany tonacji, tempa utworu na dowolnym etapie pracy, zmiany użytych barw czy struktury (formy) utworu. Praca rozpoczyna się zwykle od zaprogramowania ścieżki perkusyjnej (jeżeli została przewidziana w aranżacji). Następnie nagrywa się z klawiatury midi bądź wprowadza myszą partię basu, instrumenty harmoniczne i solowe. Istnieje możliwość wyrównania nut w nagranych partiach do siatki tempa z określoną dokładnością (kwantyzacja), korygowania ewentualnych błędów popełnionych podczas nagrywania. Gotowa aranżacja może zostać zapisana w pliku o rozszerzeniu *mid. Poprawne wpisanie sylab tekstu piosenki pod nutami linii melodycznej spowoduje dodatkowo, że plik będzie można wykorzystać w programach do obsługi karaoke (np. van basco’s karaoke player), a słowa podświetlane będą w odpowiednim momencie.

Jeżeli formatem docelowym opracowywanej aranżacji jest plik dźwiękowy WAV, MP3 lub istnieje potrzeba nagrania stworzonej aranżacji na płycie CD-AUDIO, konieczne jest zarejestrowanie pliku MIDI odtwarzanego przy pomocy modułu brzmieniowego podłączonego do wejścia liniowego interfejsu / karty dźwiękowej.

Zalety:

+ oryginalność
+ nieszablonowość
+ możliwość dopracowania akompaniamentu w najmniejszych szczegółach
+ urozmaicona paleta brzmieniowa

Wady:

– duży nakład pracy
– sprawne tworzenie dobrze brzmiących aranżacji wymaga sporej wprawy

Uwaga! Jeśli chcesz nauczyć się tworzyć własną muzykę i podkłady muzyczne w systemie MIDI na instrumentach klawiszowych i komputerze – zapraszam Cię na mój kanał Tajniki Muzyki w serwisie YouTube.

autor: Michał Witek

0
    0
    Koszyk
    Twój Koszyk jest pustyWróć do sklepu